vrijdag 30 november 2018

Eindelijk

Ik woon nu 2 1/2 jaar in een dorp na eerst 30 jaar net buiten het centrum van de stad Hoorn gewoond te hebben.  Al die jaren met veel plezier. En toch verhuisde ik samen met dochter en haar gezin. We wonen op één locatie met ieder zijn eigen huis. Ik moest erg wennen. Het huis was een stuk kleiner en ik woekerde met de spullen. Voor een gedeelte ontspulde ik, maar er zijn dierbare dingen waar ik nog geen afstand van kan doen. Al die tijd stonden er ingepakte dozen in de grote schuur. Nu pas ben ik er aan toe om alles uit te pakken. Elke dag een paar dozen, anders raak ik het overzicht kwijt. Ik ben zo blij de vertrouwde dingen weer te zien. Alles moet nu een plekje krijgen en dat betekent alles weer omgooien. De serre is een stuk gezelliger, omdat ik daar veel kwijt kon. Vanmiddag gunde ik mezelf een lange pauze om van de zon en het vele licht te genieten in de serre. Het was heerlijk warm. Maar toen de zon achter het dak van de schuur verdween, werd het kil. Nu zit ik binnen in de kamer. Het duurt niet lang meer voordat de lampen aan moeten. Jammer hoor, die korte dagen, maar het heeft ook wel iets. 's Avonds doe ik kaarsjes aan en dan geniet ik. Ach, je moet zelfs de slingers ophangen om een feestje voor jezelf te maken. Het duurde lange tijd voordat ik dat kon. Ik verheug me op december. Een heerlijke maand vol sfeer, warmte en gezelligheid. Familie in de buurt.
Een maand waarin ik alleen maar dingen ga doen, die ik zelf wil. Veel schrijven, veel handwerken en vooral ook veel lezen. De donkere dagen horen erbij, maar als de decembermaand voorbij is gaan de dagen weer lengen en voor je het weet is het weer voorjaar.
 De tijd gaat snel, veel te snel. Als ik alles wil doen wat ik wil, dan heb ik er nog een heel leven bij nodig.
Nu alvast wens ik iedereen een warme, sfeervolle, gezellige decembermaand toe. Geniet ervan, want dat doe ik ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten