zaterdag 1 december 2018

Recensie De lamp, de sneeuwbol en het kompas

Hier lees je een mooie recensie geschreven door Caroline Kuiper van Must-read-or-not. Heel veel dank daarvoor.
9200000099204400
Pol en Polleke Grasspriet zijn met hun ouders op vakantie in Engeland in Cornwall. Oom Jack, tante Kirstie, Noek en oma zijn ook mee. Ze logeren in een groot vakantiehuis op een berg met uitzicht op zee en de kliffen. Noek heeft het syndroom van Down. Hij is vaak ondeugend, onderzoekend en loopt veel weg als je niet op hem let, waardoor hij in gevaar komt.
Terwijl iedereen denkt dat hij op zijn kamer speelt, verdwijnt Noek en is onvindbaar. Bang voor straf, omdat ze niet goed op Noek hebben gelet, gaan Pol en Polleke naar hem op zoek. Ze belanden daardoor in een spannend avontuur. Onderweg krijgen zij een lamp, een sneeuwbol en een kompas die zij nodig hebben om Noek te vinden. Een reuzenalbatros, een hele grote witte vogel die Alba heet, gaat ze helpen. Zijn ze op tijd terug?
Mijn leeservaring:
Tijdens het 4de Boek10 event in Hoorn, presenteerde Lieve van den Berg haar tweede kinderboek en was ik één van de gelukkigen die die mocht recenseren. Als eerste wil ik meegeven dat Lieve enorm is gegroeid in haar presentatie, had ze bij haar eerste boek nog wat gene bij het vertellen over haar boek. Deze tweede presentatie stond als een huis en Lieve sprak vol passie over haar boek. Een wat oudere dame die kinderboeken schrijft en die boeken gaan dan ook nog eens over haar eigen kleinkinderen. Wanneer je Lieve hoort spreken wil je de boeken lezen en raak je in de ban van Pol en Polleke.
In 2017 kwam de Reizende Poefjes uit en daar speelden Pol en Polleke de hoofdrol. Nu spelen zij samen met Noek een rol in dit tweede boek “De lamp, de Sneeuwbol en het Kompas” vol magie, maar ook erg leerzaam. Hoe is het om met een kind met een beperking om te gaan, Pol en Polleke moeten steeds op de kleine Noek letten. Wanneer ze hem even uit het oog verliezen omdat ze zelf aan het spelen zijn en hij verdwijnt, vinden Pol en Polleke het hun taak Noek te vinden, terwijl eigenlijk oma moet oppassen maar die is in slaap gevallen. De kinderen hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
“Waar is Noek?” vraagt Polleke. “Geen idee. Oma niet wakker maken hoor. Dan wordt ze boos, omdat wij niet goed hebben opgelet. Oom Jack vertelde, dat boven op de klif een hut is van de kustwacht. Daar is een periscoop. Misschien mogen we daarmee zoeken.”
Het boek is voorzien van een harde kaft, zodat het makkelijk door kinderen vast gehouden kan worden. Ook de letters zijn wat groter zodat het boek ook door kinderen makkelijk gelezen kan worden. De tekeningen zijn gemaakt door de dochter van Lieve, het zijn kinderlijke tekeningen maar niet kinderachtig. Aantrekkelijk op de voorkant met mooie kleuren en in het boek zelf zwart wit, maar wanneer je leest zie je de kleuren als vanzelf. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met twee diamanten.
Noek heeft het down syndroom en dit wordt op een duidelijke manier, zodat ook kinderen het kunnen begrijpen,  uitgelegd. De kinderen Pol, Polleke en Noek, gaan met hun ouders en oma op vakantie naar Engeland, naar het plaatsje Cornwall. Een kustdorpje waar ze aan het strand avonturen beleven.
Sinterklaas, de kerstman en Aladin zijn enkele personen die in dit magische verhaal mee spelen.
Geboeid heb ik zitten lezen en was benieuwd naar het magische verhaal dat de drie kinderen beleefden via het kompas. Het duidelijk aangeven van Pol en Polleke dat een kind met een beperking best heel vermoeiend is, maar dat een kind met een beperking ook op zijn manier slim kan zijn, vond ik fijn te lezen. Ik weet dit uit ervaring en vind het fijn dit eens te lezen.
Lieve je hebt weer een prachtig verhaal neer gezet en ik hoop dat de illustrator van jouw boeken toch nog tijd kan vinden om een volgend boek te illustreren.
Lieve leesgroet Caroline

Geen opmerkingen: