woensdag 1 november 2017

Recensies

Schrijven is een heerlijke uitlaatklep. Alles wat je in gedachten bezig houdt, kun je aan het papier toevertrouwen. Je kunt je fantasie er op los laten, dingen uitvergroten en daarna komt het delen van je schrijfsels. Dan komt er een dag dat je een boek wil schrijven. Ik schrijf graag alles met de hand waarna het in de laptop wordt gezet. Ondertussen kan ik zinnen verbeteren of teksten toevoegen en als de grove versie in de laptop is opgeslagen, laat ik het even rusten. Dan begint het schuren, slijpen, schaven, deleten en proeflezen. Dat alles is nog een hele klus. Vervolgens hoop je dat een uitgever er iets in ziet. Na een lange weg is er dan eindelijk een publicatie. Met trots neem je het eerste boek in ontvangst en wil je dat het een succes wordt. Promotie is belangrijk. De sociale media spelen een belangrijke rol. Dan komen de recensenten aan bod. En dat is heel spannend. De een is lovend, de ander heeft een aantal verbeterpunten, kinderen zijn enthousiast. De moeilijke woorden hier en daar zijn geen probleem, want dan vraag je naar de betekenis. Dat is een mooi leermoment en uitbreiding van de woordenschat. Bibliotheken bestellen het boek. En zo gaat het boek de wijde wereld in. Totdat er op een dag een recensent is die het boek niks vindt. Er zijn veel leukere kinderboeken, schrijft ze. Het is niet origineel genoeg door de verwijzing hier en daar naar bekende sprookjes. De rol van de oma in het verhaal is vaag en de relatie tussen de twee kinderen had meer uitgediept moeten worden. Toch zitten er ook leuke elementen in, volgens de recensent
Pff, gelukkig maar. Hieruit blijkt dat een boek een kwestie van smaak is, wat de een ervan vindt, vindt de ander niet. Ik zelf denk dat het voor kinderen heerlijk is om weer even in een fantasiewereld te duiken, naast al het gedoe met telefoons en iPads. Kinderen mogen nog steeds kind zijn, in hun eigen wereldje. Ze moeten al zo veel.
Dit alles slaat op het boek Reizende poefjes. Uiteraard neem ik de kritiek ter harte.
Bij Bol zijn meerdere recensies te lezen.

Geen opmerkingen: