vrijdag 1 december 2017

Kerstbomen

Ik woon in een stolpboerderij met uitzicht op de weg. In december is het ieder jaar op de boerderij aan de overkant van de weg enorm druk. Er zijn geen dieren, maar kerstbomen, aangevoerd vanuit Denemarken. De eigenaar is groothandel en verkoopt ook kerstbomen aan particulieren. Het zijn aardige mensen die altijd voor je klaarstaan. En dat is fijn als je net vanuit de stad op een dorp woont. Het dorpse leven moet  je je eigen maken en zij helpen daarbij.
Mijn dochter en haar man wonen in het achtergedeelte van onze stolpboerderij in de voormalige tot woonhuis omgebouwde stal. Zij hebben een tweemansbedrijf, waar Engelse fudge gemaakt wordt. Fudge wordt wel vergeleken met zachte karamel, maar is toch anders. Het is er in heel veel smaken, ook smaken aangepast aan het seizoen zoals Kerstmis. Ik noem een paar populaire smaken; candy cane fudge, Christmas rocky road fudge, Citroen merengue fudge, red velvetfudge, hot chocolate fudge en baileys fudge. Op de website www.jackfudge.com is veel meer info hierover te vinden. In de webshop kun je alle smaken zien en ook bestellen. De nieuwe kerstsmaken die ik net noemde, worden in de loop van week 49 aan de webshop toegevoegd.
Tijdens de kerstbomenverkoop op Westerstraat 1 in Sijbekarspel is tijdens de weekenden hun fudgeverkoopwagen aanwezig met die overheerlijke fudge. Een quilty pleasure zou je bijna zeggen, want eenmaal fudge geproefd dan wil je meer. Daar ter plekke mag je proeven of het jouw smaak is.
Er wordt altijd een gezellige sfeer gecreƫerd tijdens de kerstbomenmarkt, zodat het een feestje is om kerstbomen te kopen. Er staat dan een enorme kerstboom in de voortuin als een baken om de verkoopplek te markeren. Dan geniet ik van mijn uitzicht en ook van de drukte als de mensen blij het erf af lopen met een mooie kerstboom. Ik moet altijd glimlachen om het geworstel om de kerstboom in de auto te krijgen.
De fudgewagen is vanaf 9 december daar aanwezig. Koop je geen kerstboom dan kun je in ieder geval wel de overheerlijke fudge proeven en kopen; zoet, zacht en verslavend. En er wordt zelfs hete chocolademelk geschonken. Zet de datum alvast in de agenda.
Ik wens iedereen een gezellige decembermaand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten