maandag 11 december 2017

Kerstperikelen

30 jaar lang woonde ik in een comfortabel huis, waar alles aangepast was aan onze wensen. Elektra bijvoorbeeld. De stopcontacten waren handig geplaatst. We hadden nagedacht waar de tv moest komen, de stereoinstallatie en de huishoudelijke apparaten. En ook waar kerstversiering moest komen. Elk jaar na Sinterklaas pakte ik uit om het huis in kerstsfeer te brengen. Niet kitscherig maar sfeervol, met guirlandes op de schouw en mooie ornamenten in de boom.
Ik woon nu anderhalf jaar in een boerderij uit 1908. Er is heel veel aangepast, maar om alle elektra te vervangen of uit te breiden werd een beetje kostbaar. Mijn spaarpotje was geen bodemloze put.
Nu zit ik met de vraag; hoe ga ik het huis in kerstsfeer brengen. Eigenlijk is een kerstboom een sta in de weg. Waar hij wel zou passen, bevindt zich geen stopcontact. Dit huis is veel kleiner dan mijn vorige huis.  Bovendien heb ik veel ramen, dus maar een muur om iets aan op te hangen.Ik heb twee batterijlampjes opgehangen met de afbeelding van een sneeuwman en een kerstman en als je het lampje aanzet kleurt hun neus rood. Het slaat nergens op, maar ik had het gedaan voor kleinzoon. Die vindt dat soort dingen geweldig. Schoonzoon merkte op: 'Ik ben zomaar bang dat dat de enige kerstversiering is dit jaar.' Ik antwoordde met zoveel mogelijk overtuiging dat er nog meer versiering komt. Er staat een doos klaar om uitgepakt te worden. Maar de moed zakt me in de schoenen als ik er aan denk waar alles moet. Ik zou het niet weten. Ik moet weer een routine opbouwen. Voor nu kijk ik naar buiten naar de grote boom van de buurman. Hij staat in de tuin, maar moet nog versierd worden. Dat is nog niet gebeurd vanwege de enorme sneeuwval.
Ik heb nog even tijd, het is nog geen Kerstmis. Dat heeft overigens voor mij alle glans verloren nu mijn man er niet meer is. Ik doe altijd wel of alles geweldig is en vaak is dat ook echt zo, maar diep van binnen voelt het anders. Ik kan goed toneel spelen en de schijn ophouden. Soms lastig voor mijn medemens om mij te peilen.
Dit jaar houd ik de hele kerstperiode een leesmarathon. Ik ga heel veel boeken lezen. Er zijn heel veel mooie boeken gepubliceerd bij www.godijnpublishing.nl.
Overweeg je ook veel te lezen, kijk dan eens op de site. Daar vind je trouwens ook mijn kinderboek Reizende poefjes.
Voor nu houd ik de moed erin en probeer een dezer dagen van mijn huis toch een kersthuis te maken. Want als dat soort dingen verdwijnen, ben je niet goed bezig. Het zijn de kleine dingen die het doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten