maandag 26 april 2010

Iets vreemds


Ik ben de slaapkamer aan het opruimen en zie iets vreemds liggen tussen de muur en de dekenkist waar een schapenvachtje overheen ligt. Het lijkt op een staart maar het zou ook een stok kunnen zijn. Ik pak het, enigszins angstig, op en kijk stomverbaasd naar wat ik in mijn handen heb; een kamelenzweep uit Afghanistan. Zo’n 40 jaar geleden heb ik hem gekocht in de Bijenkorf. Ik was een dagje uit in Amsterdam, samen met mijn moeder en ik weet nog dat we hebben staan wikken en wegen of ik de zweep zou kopen want hij was behoorlijk prijzig in mijn ogen. Ik had in die tijd een schamel loon. Ik vond het handvat zo mooi dat ik de verleiding echt niet kon weerstaan. Het handvat deed me denken aan Egypte en de Farao’s. Mijn moeder zei nog: “Wat moet je nou met zo’n zweep” maar moest toegeven dat hij inderdaad erg mooi was.
Tijdens een verbouwing in 2004 moest ik een aantal spullen opslaan, zo ook de zweep. Ik legde hem op een veilig plekje waar stof geen invloed zou hebben. Maar toen de verbouwing afgerond was en alles weer terug kon op zijn plek was de zweep nergens meer te bekennen. Ik heb overal gezocht en door de jaren heen gedacht ‘waar is die zweep toch gebleven?’ Even heb ik de schilder ervan verdacht hem ingepikt te hebben, temeer omdat ik ontdekte dat hij in spullen snuffelde. Maar dingen meenemen? Nee, dat zou hij niet doen, maar zeker wist ik het niet. Ik vond het jammer dat ik hem kwijt was. Op de een of andere manier was ik er aan gehecht. Pas geleden was de zweep weer in mijn gedachten. Ik lag in bed en er schoten allerlei gedachten door mijn hoofd. Ik zei: “Engelen, weten jullie waar de zweep gebleven is. Hij is al jaren spoorloos. Ik zou hem zo graag terug willen hebben.” Ik kreeg geen antwoord en meteen bedacht ik dat het een onmogelijke vraag was. Waar zouden de engelen moeten zoeken. Ik heb zoveel spullen. Mijn huis wordt wel eens gekscherend een museum genoemd. Ach ja, ik ben een verzamelaar en kan slecht dingen weg doen. Ik heb het sterrenbeeld Kreeft en verzamelen is een van de eigenschappen van een Kreeft.
En nu vandaag vind ik de zweep zomaar terug op een plek waar regelmatig gestofzuigd wordt. Ik had hem moeten vinden als hij daar terecht gekomen was.. Maar daar was niks. Hebben de engelen echt geholpen en hem daar neergelegd? Schoon, zonder stof houd ik hem vast. Ja, dat moet wel want ik zou niet weten hoe de zweep daar terecht gekomen is. Bedankt engelen. Ik ben zielsgelukkig dat de zweep weer terug is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten