vrijdag 13 oktober 2017

Wat hebben een icoon en een kinderboek met elkaar te maken?

Tijdens mijn reizen op Cyprus, in Servië en andere oostlanden kwam ik in aanraking met iconen. Ze maakten iets bij me los; de afbeelding, de kleuren, het goud en waar ik de iconen zag hing steeds weer de geur van wierook en kaarsen.
In Servië zag ik op veel plaatsen afbeeldingen van de witte engel. Het originele icoon is te vinden in een klooster daar. Ik was onder de indruk van de engel, de manier waarop hij keek; berustend, lief, vol vertrouwen. Servie is geen land van souvenirs zoals wij dat kennen. Ik vond dan ook geen afbeelding om mee naar huis te nemen. Het icoon bleef in mijn gedachten. Het enige wat ik had was een zelfgemaakte foto. Weer thuis ging ik op zoek op internet en vond het adres van een icoonschilder bij mij in de buurt. In zijn atelier geeft hij les in de traditionele schildertechniek van de Griekse monniken. Een eeuwenoude techniek die niet gemakkelijk is. Er komt nogal wat bij kijken. Jullie begrijpen het al, ik schreef me in voor de lessen. De witte engel was mijn eerste icoon en nog steeds mijn meest bijzondere. De witte engel stond bij het graf van Jezus toen hij uit de dood was opgestaan om te vertellen over zijn verrijzenis.
De witte engel is aartsengel Gabriel, boodschapper en hij zorgt voor inspiratie en helderheid in je gedachten. Hij helpt mij tijdens het schrijven, waardoor alle ruis verdwijnt en ik niet afgeleid wordt van hetgeen waar ik mee bezig ben.
Deze icoon is sinds lange tijd mijn profielfoto op facebook. Iedere keer als ik naar het icoon kijk, voel ik emoties en dan bedank ik aartsengel Gabriel voor alle hulp bij het schrijven. Mijn kinderboek Reizende poefjes is zo ontstaan. Ik dacht vaak tijdens het terug lezen; Dit heb ik niet geschreven. Hoe  is het mogelijk dat ik er zoveel fantasie instop. Het is een prachtig verhaal en te verkrijgen bij godijnpublishing.nl, in de boekhandel en bij de online boekwinkels.
Na aartsengel Gabriel heb ik meer iconen geschilderd, maar Gabriel blijft de meest bijzondere.

1 opmerking:

  1. Toen ik deze blogpost wilde versturen, zag ik een bestelbus voorbij rijden met daarop grote letters: Gabriel. Bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen