woensdag 30 mei 2018

Vierkantdeler.



Vandaag staat er een bericht in de krant over het behoud van de stolpboerderij in Noord Holland. Mensen die in zo’n piramidevormig huis wonen, worden vierkantdelers genoemd.
Een stolpboerderij is gebouwd op een vierkant, een stevige constructie van zware houten balken waarop het hele dak rust. Een stevige stormbestendige constructie.
Laat ik nou in zo’n stolp wonen. Alleen het rieten dak ontbreekt. Dat komt omdat de stolp, gebouwd in 1901, in de loop der jaren verpauperde. In de jaren zestig van de vorige eeuw is het grootste gedeelte gesloopt en herbouwd. Helaas hebben ze daar minder mooie bakstenen voor gebruikt. De stolp van de overbuurman ziet er veel gewichtiger uit. Met de herbouw verdween ook het rieten dak en daar ben ik blij om. Ik ben doodsbang voor brand en riet is uiterst brandbaar. In de loop der jaren is meer dan de helft van de stolpen verdwenen door sloop, brand en verloedering. In 70 jaar tijd is het aantal vooroorlogse stolpen gehalveerd tot 5000.
Omdat ik in zo’n stolp woon die gebouwd is op een vierkant, word ik een vierkantdeler genoemd, in de krant dan. In het dorp waar ik woon staan prachtige boerenhoeves die al eeuwenlang bewoond worden door afstammelingen van de familie die de stolp liet bouwen.
In routes langs de stolpen wordt mijn huis niet genoemd omdat het niet meer voldoet aan de eisen van een originele stolp en eigenlijk vind ik dat best jammer.
Er is een stichting die zich inzet voor het behoud van de stolp, dat betekent dat vervallen stolpen gerestaureerd gaan worden
Mijn huis is flink verbouwd en voldoet aan de eisen van deze tijd. Er zijn zoveel mogelijk materialen hergebruikt. De grote wens is nu om van de voormalige paardenbak een boomgaard te maken met verschillende soorten fruitbomen. De paardenbak is al opgeheven en voorzien van sterk gras. Nu de fruitbomen nog. De voorkeur gaat uit naar oude bomen met een mooie grillige vorm, maar die zijn helaas kostbaar. Ik heb al eens eerder geschreven dat ik probeer een klein paradijs te creëren en dat gaat aardig lukken.
Ik ben trots, dat ik als stadse, in zo’n boerderij kan wonen. Mijn dochter en haar gezin wonen in de voormalige stal die helemaal verbouwd is en aan de stolp vastzit. Ik moet wel erg wennen aan het dorpse leven, maar de vrijheid om ons huis geeft veel voldoening. Iets wat ik in een nieuwbouwwijk in de stad miste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten