dinsdag 15 mei 2018

Slakken


Het eerste wat ik 'smorgens doe is de krant uit de brievenbox halen, een kopje koffie maken en de krant lezen. Wat staat er toch weer een ellende in de krant. Gelukkig ook goede dingen. Het is niet allemaal kommer en kwel. En soms moet ik ook glimlachen om bepaalde foto's zoals deze. Bij het zien ervan denk ik meteen aan mijn schildpad in de vijver. Hij zou hier een feestmaal aan hebben. Bij mij in de tuin zitten nauwelijks slakken, ik moet ze echt zoeken. Dat zal in de loop der tijd wel veranderen als er nog meer groen is in mijn tuin in plaats van al die stenen die de vorige bewoners achterlieten. Een tuin waar iets in te beleven valt is veel interessanter. Het kost tijd om het zover te krijgen. Met de verontrustende berichten over het verdwijnen van insecten, plant ik zoveel mogelijk groen dat insecten aantrekt. Vooral geurende planten hebben mijn voorkeur in de kleuren blauw, paars en roze. Rood kan ook nog, maar geel en wit liever niet. Gele en witte bloemen vind ik ik alleen maar mooi in de bermen en weilanden zoals boterbloemen, paardenbloemen en fluitekruid. Alhoewel... Witte bloemen in een vaas vind ik wel weer mooi. De natuur is altijd in beweging. Elke dag is anders en iedere keer weer doe je nieuwe ontdekkingen. Dat maakt het zo interessant.
Het is misschien barbaars om levende slakken aan de schildpad te voeren, maar teveel slakken in de tuin is ook niet fijn, want die vreten de planten op die nu juist weer zo belangrijk zijn voor de insecten. Moeilijk om een balans te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten