maandag 3 juni 2019

Fairy Rose

Ik ben gek op de roze bloemen van de fairy rose. Kleine roze rozen die lang bloeien. Bij mijn vorige huis groeide zo'n rozenstruik in de plantenbak samen met de grote bolvormige lavendel. Zo mooi! Al die jaren dat ik daar woonde, werd ik betoverd door die combinatie. Het was ook een mooie fourageerplaats voor bijen en vlinders.
Mijn man had het eindeloze geduld om uitgebloeide roosjes weg te knippen zodat de struik nog langer bloeide. Toen ik verhuisde moest ik deze mooie combinatie achter laten, enigszins verwilderd doordat er na de dood van mijn man niets meer aan was gedaan. Ik vond het moeilijk om de bloemen achter te laten, temeer omdat de tuin van mijn nieuwe huis niets voorstelde. Alleen maar stenen. Oké, er was in de voortuin een plantenbak met twee leiplatanen en wat groen. Ik beleefde er weinig lol aan. Al die stenen in de tuin deden gewoon pijn aan mijn ogen. Langzaam maar zeker verdwijnen die stenen.
In deze tuin heb ik veel lavendel geplant. Ik houd van die geur en vooral 's avonds tijdens zwoele zomeravonden ruikt het heerlijk. Een fairy rose kon ik niet vinden. Ik meldde dit op Facebook en zie...Vandaag geschiedde een wonder. Een vriendin die ik kende via Facebook kwam op bezoek. Ze wilde mijn tuin wel eens in het echt zien zoals hij nu is, na al die foto's op Facebook. En...als
verrassing had ze een fairy rose voor me meegenomen. Zo blij mee. Een mooie herinnering aan wat is geweest. Vanmiddag plant ik de struik in de tuin.
Bij mijn vorige huis staan de roos en de lavendel nog steeds uitbundig te bloeien. Het is ook zonde om die weg te halen. Veel buurtbewoners genieten ervan.
Ik hoop dat mijn zojuist gekregen roos hier ook uitbundig gaat bloeien in de voortuin samen met weer lavendel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten