zondag 31 maart 2019

Leesredactie

Geen berichten plaatsen op een blog kan eigenlijk niet. Ik heb een excuus. Het was gewoon bedrijvig waardoor ik er niet aan toe kwam. Ik had onder andere logees. Met hen ging ik leuke dingen doen. Ik was druk met leesredactie van manuscripten voor de uitgever. Dat vind ik boeiend. Fouten uit de tekst halen, dingen die niet kloppen of kunnen. Ik schijn een speurneus te hebben voor zulke dingen. Het is veel werk maar dat vind ik niet erg. Ook krijg ik wel een manuscript dat niet mijn genre is. Daar moet ik me dan doorheen worstelen om halverwege te ontdekken dat het toch een bijzonder verhaal is.  De fouten in het manuscript zijn voor de schrijver alleen maar fijn omdat het verhaal beter wordt na verbetering van de fouten. Verbeteren doe ik zelf niet. Ik geef alleen aan in de kantlijn waar de fouten zitten. Geen enkel manuscript wordt foutloos afgeleverd. Als schrijver lees je over de fouten heen. Er is echt een buitenstaander nodig om die te ontdekken en daar ben ik er dus een van.
Mijn twee kinderboeken Reizende poefjes en De lamp, de sneeuwbol en het kompas zijn ook door de leesredactie gegaan en ook in deze verhalen werden fouten opgespoord. Zelf las ik er overheen. En dan, als het boek er is, vind je toch nog kleine foutjes. Helaas is er dan niets meer aan te doen, behalve als er een tweede druk komt. Dan kunnen voor die tijd de foutjes eruit gehaald worden.
11 mei is er een boeklancering in  Schouwburg Het Park in Hoorn. 10 schrijvers lanceren op die dag hun boek tijdens een schrijfevent georganiseerd door de uitgever Godijn Publishing. Info hierover op www.godijnpublishing.nl Daar vind je ook info over de schrijfgroepen.
Mijn derde kinderboek komt uit bij deze uitgever tijdens een event in januari 2020. De titel wordt Juf Zebrahoed. Ik werk op het moment aan het manuscript om het verhaal nog beter te maken. Ik ben lid van een schrijfgroep met deelnemers die allemaal een boek schrijven. Er wordt goede, vaak kritische feedback gegeven. Dat is heel fijn, maar soms ook heftig. Dan ga je twijfelen ( zie je wel, ik kan niet schrijven), maar het komt altijd goed. 1 keer in de zes weken komen we bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en de feedback te bespreken. Ik zou het niet willen missen. Als schrijver ben je vaak onzeker over het verloop. In de schrijfgroep krijg je bevestiging of juist niet. Maar dan krijg je handvatten om verder te kunnen. Uiteindelijk lever je dan een mooi manuscript af, dat binnen afzienbare tijd wordt omgetoverd tot een mooi boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten