vrijdag 27 juli 2018

Weer een dag met hitte.

Gisteravond voelde ik me total loss door de hitte. Ik had geen zin om in bed te liggen broeien en stelde het zo lang mogelijk uit. Toen het zover was en ik op de slaapkamer kwam hoorde ik getik. Dat had ik in lange tijd niet meer gehoord. Regen. Ik was zo blij als een kind. Ik had de planten in de tuin geen water gegeven. Allemaal nieuwe aanplant, voor een vermogen gekocht. Om de dag geef ik water. Dit keer had ik geen zin in gesjouw met een volle gieter. Het zijn 12 volle gieters die ik leegsproei en daar ben ik zo'n half uur mee bezig. Het is geen water uit de regenton, want die staat al tijden droog, maar kostbaar water uit de kraan. Als ik een keertje minder onder de douche stap heb ik dat weer gecompenseerd. Ik ben een beetje jaloers op de buurman. Hij heeft een heel bewateringssysteem aangelegd in de grote tuin met watertoevoer uit de sloot. Het ruikt niet altijd even fris, maar het is wel effectief. En dan loop ik te zeulen met een gieter. Mijn tuin is dan ook kleiner dan die van hem. Goed, het begon dus te regenen. Flinke spetters op het schuine dakraam, een grote lichtflits, een donderklap en wat gerommel in de verte. Dat was alles. Nauwelijks water genoeg om de planten te laten jubelen. Deze ochtend zijn ze niet blij. Ze staan de hele dag in de brandende zon. Dus dat wordt vanavond weer begieten. Ik moet wel, want anders wordt de tuin een woestijnlandschap. Alleen de vetplanten in de rotstuin doen het goed zonder water. En zo zucht ik door. Ik blijf binnen, hoewel er vandaag wat meer wind staat. In de schaduw is dat aangenaam. Maar ik moet even wachten op schaduw tot het middaguur. Tijd genoeg om eerst een aantal verplichtingen af te werken en dan zie ik verder wel. Zo! Ik heb even heerlijk gezeurd en geklaagd. Nu weer vol aan het werk en eigenlijk heel blij zijn met deze mooie zomer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten