dinsdag 14 augustus 2012

Koeien

Ik zie een mooie afbeelding in de krant met koeien. Er zijn veel soorten koeien. De bekendste zijn de zwartbonte koeien die ik de mooiste vind naast lakenvelders en van die vaalwitte Franse koeien. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit kale weiden zonder koeien zullen zijn. De aanblik van koeien is zo typisch Nederlands. Lekker grazend en herkauwend op een sappige malse groene weide. Zwart-witte koeien zijn de sterkste zegt men en misschien is dat ook wel waar. Je komt ze over de hele wereld tegen en verschillende klimaten lijkt ze niet te deren. Dat geeft een goed gevoel. Een klein stukje Nederland gaat de wereld over en levert hulpbehoevende mensen een bron van inkomsten. Tegenwoordig zijn er boerenbedrijven waar je koeien kunt knuffelen. Een koe is toch voor de melk en voor het draadjesvlees? wordt gedacht. Maar koeien zijn heel sociaal en begrijpen meer dan je denkt. Ik heb stoere mannen met koeien zien knuffelen, eerst een beetje lacherig. Ja het stinkt een beetje en je krijgt een overal aan en gaat naast de koe op de grond liggen en ja, de grond is smerig. Maar als snel zie je mannen veranderen. Ze krijgen een omfloerste blik, iets gelukzaligs in hun ogen. De koe laat alles rustig toe en al snel zie je een wondertje gebeuren. De stoere man wordt weer mens. Hij ontstresst en laat zijn zachte kant naar boven komen. Een win win situatie want ik weet haast wel zeker dat de kwaliteit van de melk van de geknuffelde koe er op vooruit gaat. Vrouwen ervaren hetzelfde als de mannen. Een bijzondere belevenis. Koeien zijn echte kuddedieren. Gaat er een loeien, dan volgen er meer. Gaat er een koe kalven, dan leven de anderen mee. Als er gemolken moet worden lopen ze keurig achter elkaar over een spontaan ontstaan pad naar de melkmachine. Ze weten precies wanneer het melktijd is. Ik was ooit in de winter in Oostenrijk waar ik op een boerenbedrijf binnen kon kijken in een grote stal. Ik was op de muziek afgegaan want die klonk zo uitnodigend. Swingende Turkse muziek waardoor ik de neiging kreeg te gaan buikdansen. In de stal stonden heel veel roodbruine koeien met enorm veel krulletjes op hun kop alsof ze net een permanentje bij de kapper hadden gekregen. Ze hadden mooie namen zoals Ali, Mehmet en Tarkan. Het gekke was dat de meeste koeien mannennamen hadden. De eigenaar van de stal was een jonge turk en hij liep swingend en vol levenslust door de stal om de dieren bij te voeren. Bijzonder om te zien. Twee jaar later was het bedrijf verlaten. Mijn man kwam van een boerenbedrijf maar zag een leven als boer niet zitten. Hij wilde iets anders, meer uit het leven halen, hoger op komen en dat heeft hij bereikt totdat hij ziek werd en overleed. Vroeger had hij veel meegeholpen in de stallen en kon melken als de beste. Hij bleef geïnteresseerd in het boerenleven, bekeek het op afstand en hielp indien nodig. En dat gebeurde regelmatig in de kalvertijd. Dan werd door twee man een kalf uit het lijf van de koe getrokken met een touw vastgebonden aan de pootjes. Een hele normale manier van geboorteassistentie. In Amerika bezochten we een keer een dairyfarm, Amerikaans voor melkveebedrijf. Er stonden honderden koeien in een stal en het bedrijf was volledig geautomatiseerd. Het schoonmaken van de stallen kwam geen mankracht aan te pas. Alleen bij de melkmachine moest iemand assisteren om de uiers te ontsmetten en de spenen op de melkmachine aan te sluiten. Zelfs de koeien gingen automatisch naar de melkstal. Verbazingwekkend. In Turkije zagen we hoe in de bergdorpen een of twee zwartbonte koeien werden uitgelaten door kinderen. Waarschijnlijk zijn die koeien aangekocht door gastarbeiders. De koeien werden met de hand gemolken en van de melk werd dikke yoghurt gemaakt. En van een gedeelte daarvan werd ayran gemaakt, een enigszins zoute waterige yoghurtdrank, enorm dorstlessend op hete dagen. Over het algemeen hebben koeien een goed bestaan maar dat zal snel over zijn als er megastallen komen. Tot die tijd hoop ik nog lang te genieten van de koeien in de wei. Het hoort zo bij ons kikkerlandje. Ik, stadsmens, heb overigens totaal geen verstand van koeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten