maandag 13 augustus 2012

Kermis in Hoorn

Ik hoor kerkklokken luiden. Zondag. Tijd om naar de kerk te gaan. Maar ik draai me nog een keer om in mijn bed. Het was laat vannacht. Ik heb vanaf twee uur een tijd voor het raam staan staren naar de lucht in de hoop vallende sterren te zien. Maar als je steeds heen en weer kijkt lijkt het net of alle sterren in beweging zijn. Alleen de oplichtende streep ontbreekt en die hoort bij een vallende ster. De lucht was niet donker genoeg. Ik woon te dicht bij de stad. En daarbij is onze straat behoorlijk verlicht met buitenlampen bij de voordeur van de huizen. Dus geen vallende sterren voor mij, geen wensen, alleen een stijve nek. Het is kwart voor tien. Toch maar opstaan want het gaat weer een mooie dag worden en die hele dag ligt open. Niets op de agenda. Ik kan doen wat ik wil. En er zijn een paar dingen die ik zou kunnen doen. Ja…zou kunnen. Want met dat warme weer ben ik niet zo actief. Ik kan onkruid gaan wieden voordat alles weer uitzaait. Ik kan verder werken aan een quilt die ik nog onder handen heb of ik kan gaan lezen en dan vanmiddag naar de binnenstad kermis. Veel mensen verafschuwen de kermis. Te veel lawaai, te druk en veel te duur. En bovendien lijkt het of er met de kermis altijd een wespenplaag is. De snoep en oliebollenkramen wemelen er van en als je over de kermis loopt met een kind die aan zo’n lekkere zuurstok likt, moet je ontzettend uitkijken dat er geen wesp mee gelikt wordt. Kermis is vermaak voor iedereen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik kermis vroeger veel leuker vond. Ik was met mijn zus en ook wel met vriendinnetjes alle dagen op de kermis te vinden. En dan heb ik het over de jaren rond 1960. We hadden een kwartje kermisgeld mee en daar kon je in die tijd veel mee doen. Er was ook veel te zien want er waren kleine theatertjes waar je de gekste dingen kon bekijken. Er werd steile wand geracet met een motor, er was een bokstent en voor aanvang van de shows werd er op een klein podium buiten een demonstratie ten beste gegeven waarbij de show flink aangeprezen werd via de oorverdovende speakers. Er waren talrijke draaimolens waarin je kon proberen een kwast te pakken die boven je hoofd heen en weer bewogen werd. Had je hem dan mocht je nog een keer draaien. Het meeste is me een draaimolen bijgebleven waarin echte pony’s karretjes trokken. De paardjes moesten in het ritme lopen van de draaiende schijf. Was toch wel zielig. De paardjes werd geen rust gegund. Ernaast stond bijna altijd de holly holly, waar je met rare trappen naar boven ging de attractie in. Toen ik klein was bekeek ik dat vanuit het huis waar we toen woonden. Voor het raam had ik een mooi uitzicht. Ik dacht dat na die trappen die mensen naar beneden vielen hun dood tegemoet en was verbaasd dat er niets te zien was toen de attractie werd afgebroken. Als tiener ontdekte ik al snel wat er gebeurde in die attractie en het werd mijn favoriet omdat je opgevangen werd door leuke jongens. We keken onze ogen uit bij de zware gokkers. We zagen mooie kermisjongens die assisteerden bij de diverse attracties. Uren konden we dan naar zo’n persoon kijken en als de kermis afgelopen was ging ik snel bij een vriendin in Alkmaar logeren, want daar ging de kermis naar toe met weer dezelfde mooie jongens. Ik herinner er een die sprekend op Rex Gildo leek, de Duitse zanger uit lang vervlogen tijden. Ik heb Rex een keer in het echt gezien en toen viel hij qua uiterlijk erg tegen. Het was bij toeval want de Beatles werden per helikopter verwacht in Blokker. Maar die stapten niet uit, wel Rex Gildo met zijn nep bruine kleur. De kermis begint vanmiddag om twee uur zonder muziek vanwege de zondagsrust. Pas tegen de avond gaan de luidsprekers open, allemaal dezelfde discodreun. Vroeger was er echte orgelmuziek. De tijden veranderen en daarmee het vermaak. Alles moet luider en sneller. De jeugd van tegenwoordig vindt dat weer leuk. Op de kermis worden rages geboren en liefdes komen en liefdes gaan. 10 dagen herrie afgesloten door lappendag, een enorme markt. En de dag waarop velen zich klem zuipen als einde van de kermisweek. De kermis bestaat al zo lang dat hij mogelijk op de werelderfgoed lijst geplaatst gaat worden. Na 10 dagen kermis is er weer rust en ook de zomervakantie voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten