maandag 15 juli 2019

Quote

In de krant lees ik: VAKANTIE, NIKS MOET, NIKS DOEN MAG!
Dat is het heerlijke van vakantie.  Dan is het bij mij wel heel vaak vakantie, want van mezelf moet ik niets meer. Dat vind ik een luxe. Ik maak geen deel meer uit van het arbeidsproces en kan mijn tijd zelf indelen en bepalen wat ik wel en niet wil. Ik moet dus niks. Alhoewel...
Soms ontkom je niet aan het moeten doen van iets. Er zijn altijd verplichtingen die je moet nakomen, afspraken waar je gehoor aan moet geven. Niet altijd even leuk. Maar zo is het leven nu eenmaal.
Zelfs in de vakantie zijn er dingen die moeten, zoals op tijd zijn voor het vliegtuig of de trein of boot. Een overnachtingsplek zoeken of een permanente verblijfplaats als je dat nog niet van tevoren heb geregeld. Maar daarna begint het dolce far nientes.
Bij mij thuis is het alle dagen dolce far nientes, ik doe alleen maar dingen waar ik zin in heb. Zo kan ik uren borduren aan mijn eigen ontwerpen. Bij goed daglicht teken en kleur ik graag. Als ik zin heb, werk ik in de tuin. Dat laatste lukt niet altijd, want mijn rug laat het een beetje afweten. Ik heb besloten dat een stuk van de tuin wild mag groeien met planten zoals je in de bermen ziet. De bijen hebben dat nodig en ik ben dan meteen verlost van de ergernis dat het onkruid altijd maar doorgroeit. Ik las in de krant dat door die wilde stukjes in de tuin de bijenstand beter wordt en dat iedereen zo'n plekje zou moeten reserveren in plaats van al die aangeharkte, parkachtige tuinen, vaak ook nog vol stenen. Er is voor allebei wat te zeggen. Ik ben een rommelkont en zo'n verwilderde tuin past bij mij. Iemand die heel netjes is van aard, ergert zich er mateloos aan, maar vindt het bij een ander stiekem wel een spannende tuin, waarin het iedere
dag anders is.
Aan het eind van elke dag maak ik de balans op. Soms is het een verdrietige dag, maar doorgaans is het een blije dag met bijzondere gebeurtenissen. Vaak zijn het de kleine dingen die het hem doen.
Over het algemeen ben ik een gelukkig mens die niets te klagen heeft.
Ik wens iedereen die dit leest een fijne vakantie en denk eraan: NIKS MOET, NIKS DOEN MAG!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten