woensdag 23 december 2009

dooi


Ik ga vandaag de stap wagen. Als ik naar buiten kijk zie ik de regenpijp druppen, een teken dat het niet meer vriest. De sneeuw is al flink geslonken. Ik ga de auto sneeuwvrij maken dat nu een fluitje van een cent lijkt. De sneeuw is niet meer vastgevroren. En daarna ga ik boodschappen doen. Onze straat is nog steeds flink besneeuwd, maar ik verwacht dat het geen glijpartij meer zal worden.
Vanavond komen kinderen en kleinkinderen eten in kerstsfeer. Want met Kerstmis vertrekken Kirsten, Vince en Liam naar AustraliĆ«. Hopelijk wordt hun vlucht niet gecanceld. Ze vliegen eerst naar Londen. Het vliegveld daar was gesloten vanwege het slechte winterweer. Ook daar zal de dooi inmiddels wel ingetreden zijn. Ik heb moeite met het idee dat ze straks aan de andere kant van de wereld zitten. Ik heb visioenen van idyllische plekjes langs de rivier met loerende krokodillen in het water die hun moment af wachten om ze te bespringen, maar Vince heeft me verzekerd dat in het gebied waar zij zijn geen krokodillen zitten. Wel zitten er in zee kwallen met vlijmscherpe tentakels, het is dan ook op veel plaatsen verboden te zwemmen. Ik wil al dit soort dingen niet weten. Vince is wel iemand die geen risico’s neemt. Ik, een echte moederkloek, houd de kuikens het liefst zo dicht mogelijk bij me. Maar soms willen de kuikens iets anders en dan laat moederkloek ze gaan in de hoop dat ze verstandig zijn. En wat zijn nu vijf weken. Ze zijn zo weer voorbij.
Vanavond zal het gezellig zijn met elkaar. We zullen kerstliederen zingen en een kerstverhaal voorlezen. We zullen even stil blijven staan bij de kerstgedachte. Ook zullen we Charl herdenken. Hij hield van het kerstfeest, van de warmte en de gezelligheid en de geur van heerlijk eten, van alle snoeperijen, maar vooral van het samenzijn bij de kerstboom en een stevig haardvuur. Zijn plek aan tafel blijft voorgoed leeg. We missen hem heel erg en daarom is het goed samen te zijn met dezelfde herinneringen.
En daarom ga ik nu snel de auto sneeuwvrij maken en boodschappen doen om vanavond op tijd klaar te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten