dinsdag 4 december 2018

5 december

De twee oudste kleinkinderen hebben geen zin meer in het sinterklaasfeest. Teveel gedoe met rijmen. Surprises hadden we al afgeschaft, want dat is veel werk voor een klein moment van lol. Daarna verdwijnt het in de prullenmand. Ikzelf was ook nooit een fan van surprises. Wel van een gedicht. Niet alle pakjes hoefden daarvan voorzien te zijn, maar er moest in ieder geval één gedicht zijn om iemand op de hak te nemen of eens een keer in het zonnetje te zetten. Jongste kleinzoon vindt sinterklaas geweldig, maar al die spanning en de vele prikkels zijn niet goed voor hem. Hij heeft op school sinterklaasfeest en dat is voor hem meer dan genoeg.
Toen mijn eigen kinderen klein waren en nog op de kleuterschool zaten was mijn man zwarte Piet. Onherkenbaar was hij. Op de kleuterschool hadden ze het project circus en het was de bedoeling dat Piet acrobatische toeren uit zou halen. Hilarisch was het. Alles ging natuurlijk bewust mis en een lol dat de kinderen hadden. Het werd gekker en gekker. Zwarte Piet kon niet eens over een evenwichtsbalk lopen, hoe moest dat dan op het dak. De kleuters zouden het hem wel even leren. Aan de hand van de kinderen ging hij wiebelend over de balk. Iedere keer viel hij bijna. En toen ineens kon hij het. Luid gejuich natuurlijk. Als beloning kregen alle kinderen een pakje. Maar nu komt het allermooiste. Mijn kinderen hadden niet in de gaten dat het hun papa was. Trouwens, niemand herkende hem. Ik hoorde gefluister: 'Wie is die leuke Piet.' Pas later, toen de kinderen niet meer geloofden, liet ik de foto's zien en vertelde ik het geheim. Ze geloofden er niets van. Als ik die herinnering ophaal, komt de verbazing weer te voorschijn. Ongelooflijk dat ze nooit iets gemerkt hebben. Mooie tijden waren de sinterklaasfeesten van vroeger. Jarenlang heb ik zelf iets spannends aan onze pakjesavonden toegevoegd. Dat is het leuke van het sinterklaasfeest.
5 december komen we wel met zijn allen bij elkaar en gaan we gezellig samen eten. Dit jaar zorg ik voor een paar pakjes onder de kerstboom. Na 5 december koop ik bij de overbuurman een kerstboom en die komt hij dan zelf brengen en neerzetten op zijn plek. De decembermaand vind ik de gezelligste maand van het jaar. Hoewel ik weet dat er veel mensen zijn die deze maand de moeilijkste maand vinden. Ik hoop dat er voor iedereen een warm plekje met veel sfeer en gezelligheid

is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten