zaterdag 20 maart 2010

Noord-Holland


Noord-Holland
De grootste krant van Nederland heeft een extra bijlage over Noord-Holland en hoe mooi dat wel niet is. Ik woon in Noord-Holland en ken de mooie plekjes. Er is geen natuurlijk bos, wel aangeplante bossen maar die hebben nog niet de uitstraling van een oerbos zoals op de Veluwe. Wel heeft Noord-Holland duinen, de Noordzee en het IJsselmeer en niet te vergeten hele mooie kleine stadjes en dorpjes.
Alleen mijn ervaring is dat je veel te weinig op onderzoek uitgaat in je eigen woonomgeving. Ik weet niet wat dat is. Is het te dichtbij en kan dat altijd nog? Of let je er helemaal niet meer op. Soms is het goed om met bezoek er op uit te gaan, dan bekijk je het door de ogen van de toerist en dat is een ware belevenis. Neem nu de plaatsjes Volendam en Marken. Wij Noord-Hollanders halen er onze neus voor op. Wat heb je daar nou te zoeken. Het is zo toeristisch. Ja, dat is het, maar daardoor is het wel gezellig en er is veel te zien en dan doel ik niet op de personen van de palingsound. Daar wordt al genoeg over geschreven. Het is er heerlijk om op een terras te zitten en gewoon eens te kijken wat er allemaal gebeurt. Of per boot de oversteek te maken naar Marken. Volendam en Marken zijn een verschil van dag en nacht, maar beide plaatsen zijn de moeite waard. Edam is ook zo’n verstild stadje en zo zijn er ontelbare.
Ook de Zaanse Schans is zeker een bezoek waard. Het is er heerlijk wandelen, over de dijk naar de molens waarvan een molen, het Jonge Schaap, nieuw gebouwd is naar een oude tekening onder de supervisie van mijn man. Hij is overleden en heeft de molen nooit in volle glorie in bedrijf gezien. Voor mij is het een bijzonder plekje geworden. Het is een houtzaagmolen en de enige molen daar die rolstoeltoegankelijk is. Geweldig dat er ook gedacht wordt aan rolstoelafhankelijken.
Ik heb me voorgenomen om vaker er op uit te gaan en al die mooie plekjes eens te gaan bezoeken. En dan ga ik de toerist spelen, ik ga Noord-Holland ‘exploren’. Lijkt me geweldig. Er zijn nog zoveel plekken waar ik nooit ben geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten