dinsdag 9 oktober 2018

interview bij anderwereld.

  • Wil je in het kort iets over jezelf vertellen?
Ik ben Lieve van den Berg en woon sinds kort in het dorp Sijbekarspel na jarenlang in Hoorn te hebben gewoond. Ik schrijf al heel lang in dagboeken, ik schreef columns en artikelen voor diverse clubbladen. Daarnaast heb ik een schrijfgroep waarin de deelnemers intuïtief schrijven aan de hand van schrijfopdrachtjes.
Sinds vijf jaar schrijf ik korte verhalen voor bundels en ik schreef twee kinderboeken Reizende poefjes en De lamp, de sneeuwbol en het kompas. Voor beide boeken waren mijn kleinkinderen mijn grootste inspiratiebron. In het boek De lamp, de sneeuwbol en het kompas is Noek een personage met het syndroom van Down. Pol en Polleke komen door hem in de problemen die opgelost moeten worden voordat hun ouders het merken wat er allemaal aan de hand is. Mijn jongste kleinzoon met het syndroom van Down stond model voor Noek.
  • Hoe kom je aan de onderwerpen, ideeën voor je verhalen/ boek?
Ik heb een rijke fantasie. Ik zie alles voor me in beelden tijdens het schrijven, alsof ik in een film loop. Al schrijvend geef ik de beelden vorm daarbij geïnspireerd door mijn kleinkinderen.
  • Waar haal je je inspiratie vandaan?
Door goed om mij heen te kijken en te luisteren, te lezen over wat ik wil gebruiken voor het boek en informatie van internet.
  • Heb je wel eens een writersblock gehad en zo ja, hoe kom je daar dan uit?
Het gebeurt zo nu en dan dat ik niet verder kan met mijn verhaal. Dan leg ik het weg. Door afstand te nemen en even iets heel anders te doen, krijg ik nieuwe energie en kan ik weer verder. Ik creëer wel een fijn plekje om te schrijven met speciale muziek, kaarsjes en wierook om helder van geest te worden.
  • Welke boeken/schrijvers lees je zelf graag en zijn die dan ook een inspiratie voor je?
Ik lees van alles. Ik kijk naar recensies en als die goed zijn, dan lees ik het boek. Ik houd niet zo van horror en SF. Fantasy is niet mijn favoriet, maar als ik hoor dat het verhaal goed is, dan waag ik me eraan.
  • Hoeveel verhalen/boeken heb je geschreven en uitgebracht bij welke uitgeverij?
Ik zit bij Godijnpublishing en dat bevalt prima. Tot nu toe heb ik daar twee kinderboeken uitgegeven en zo’n 20 korte verhalen geschreven voor diverse verhalenbundels.
  • Waar ben je het meest trots op?
Het eindresultaat van het hele schrijfproces, daar ben ik het meeste trots op. En ik ben ook
trots omdat ik in staat ben een boek te schrijven.
  • Wat is de beste eerste zin die je ooit geschreven hebt?
Ik denk dat de eerste beste zin voor een verhaal nog moet komen. Elke keer als ik schrijf, worden mijn zinnen beter.
  • Heb je tips voor beginnende schrijvers?
Sluit je aan bij een schrijfgroep. Laat je teksten door leden van de groep lezen en ontvang Feedback. Lees de teksten van anderen en geef daar ook feedback op. Neem de kritiek ter harte en doe er wat mee. Je verhaal wordt er beter van. En vooral doorzetten. Hoe meer je schrijft, hoe beter het wordt.
  • Waar ben je op dit moment mee bezig?
Mijn tweede kinderboek De lamp, de sneeuwbol en het kompas is net uitgebracht. Nu volgt promotie in de vorm van voorlezen, signeren en het boek promoten tijdens events. En vooral mijn gezicht laten zien, zodat de lezer weet wie ik ben.
Ondertussen staat er een nieuw kinderboek op stapel en ik hoop dat het volgend jaar gelanceerd kan worden. De ruwe versie is af en nu volgt het schaven, het schrappen en herschrijven. De illustraties maak ik zelf. De illustrator van de twee gepubliceerde kinderboeken heeft geen tijd voor een derde boek. Het betekent dat het boek andere personages krijgt en geheel aan mijn fantasie ontsproten is zonder inmenging van anderen.
Ik hoop dat veel kinderen mijn boeken gaan lezen. Ze hebben een prettig lettertype waardoor dyslectische kinderen ze ook kunnen lezen.
Ga naar facebookpagina anderwereld voor meer info. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten