maandag 29 oktober 2018

Fantasy -Science Fiction

Goede morgen. Er ligt een nieuwe week voor me. Ik moet erg wennen aan de wintertijd.
Gisteren had ik een heel gezellig etentje met een aantal schrijvers uit de stal van godijnpublishing. Veel tijd om bij te praten, te brainstormen en plannen te maken.
Ik vertelde dat ik een een fantasy verhaal heb geschreven voor een schrijfwedstrijd. De ruwe versie moet nog gepolijst worden. Maar is het wel fantasy? Ik haal fantasy en science fiction nog al eens door elkaar, combineer het zelfs. Dat schijnt een 'doodzonde' te zijn. Maar ik hoor ook geluiden dat het samen kan gaan. We zullen zien wat de fantasykenners ervan vinden. Is mijn verhaal een poging tot fantasy schrijven en moet het daar bij blijven? Of is het misschien een geweldig verhaal. Of past het beter in het horror genre. Ik heb veel lol beleefd tijdens het schrijven. Zat er helemaal in en werd zelfs een beetje bang van mijn eigen verzinsels.
Ik hou van draken en mythische wezens. Is het al fantasy als er een draak een rol speelt in je verhaal? Is er eigenlijk fantasy voor kinderen? Ik zou wel eens een workshop fantasy schrijven willen doen en ook meer fantasy gaan lezen. Wie weet. Met schrijven kun je alle kanten op. Voorlopig houd ik het bij kinderboeken. Een fantasykinderboek schrijven staat op mijn verlanglijst, maar dan moet ik weten waar het aan moet voldoen. Je ziet, ik ben nog lang niet uitgeschreven.

2 opmerkingen:

  1. Je maakt je echt druk om de verkeerde dingen Lieve, fantasy is in de regel gewoon een verhaal waar je iets aan toevoegt dat realistisch gezien niet bestaat. Dat kan je draak zijn, een heks, een toverspreuk. Dus ja, het gros van de kinderboeken zijn gewoon fantasy, maar omdat ze zich richten op de jongsten noem je het dan een kinderboek. De lijn tussen fantasy en sf zit hem meestal in dat sf dingen wetenschappelijk benaderd: raketten, computers, robots en fantasy magisch: elfjes, tovenaars, fabeldieren. Dat je die twee niet zou mogen mixen is onzin, dat doen inmiddels heel veel mensen en jij als schrijver moet je niet bezig houden met je hokje. Je schrijft wat je leuk vind en iemand anders verteld je wel in welk hokje hij of zij het vindt thuishoren.

    BeantwoordenVerwijderen