donderdag 7 januari 2021

Washington

 Gisteravond keek ik een programma op de televisie dat werd onderbroken door een extra nieuwsuitzending. Ik dacht: wat is er nu weer voor ramp. Na een jaar dat in de ban was van Corona niet nog eens een tegenvaller.

Met grote ogen keek ik naar de beelden van de bestorming van het Capitool. Op alle trappen die toegang gaven tot de ingang stond een joelende mensenmassa, aanhangers van Trump. Opgejut door Trump omdat hij niet zijn verlies wil accepteren. Mensen waren het Capitool binnen gedrongen. Hoe was dit mogelijk? Om de trappen te betreden naar de ingang heb je een toegangsbewijs nodig. En die krijg je niet zomaar, daar moet je echt wel moeite voor doen. De veiligheidseisen zijn zeer streng. Ik kan het weten, want ik ben in het Capitool geweest. Een indrukwekkend gebouw. Alleen met een gids mag je rond kijken. En toen ik een andere ruimte wilde ingaan, had ik meteen veiligheidsmensen om me heen die me terugwezen naar de groep.

Als er zo'n joelende massa op beveiligers afkomt, zie dan maar eens orde te houden. Verbijsterend wat er gebeurde. Deze bestorming zal nog een flinke staart krijgen. En dan gaat Joe Biden, die ik jaren terug persoonlijk heb ontmoet, aan zijn ambtstermijn beginnen. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan. Hopelijk keert de rust in de stad snel terug. Washington is een prachtige stad. Niet te vergelijken met New York.

🚌
Ik heb zo vaak rond gezworven in Washington en heel veel musea bezocht die allemaal vrij toegankelijk zijn, maar wel met strenge veiligheidsmaatregels. Regelmatig gepicknickt op de mall waar wordt gesport en gewandeld. Met de hop on hop off bus werd je overal naartoe gereden. Je stapte uit wanneer je wilde en je stapte weer op als je de bezienswaardigheid gezien had. Het is nu zes jaar geleden dat ik voor het laatst in Amerika was. Zulke mooie tijden beleefd. Als de wereld weer rustig is, ga ik misschien wel weer die kant op. Zo jammer dat die oceaan tussen Nederland en Amerika ligt. Je kunt niet in de auto stappen en zeggen: 'Ik ga.' Geduld is het sleutelwoord. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten