dinsdag 2 april 2019

Manuscript derde kinderboek

Vandaag werk ik aan het manuscript van mijn derde kinderboek Juf Zebrahoed.
Volgende week komt de schrijfgroep weer bij elkaar voor de zeswekelijkse bespreking van de ingezonden fragmenten. Die zijn dan allemaal van feedback voorzien. Klopt het verhaal, staan er geen rare fouten in, staan komma's, punten en leestekens goed. En wat vindt iedereen van het fragment. Is het leuk of saai, gebeurt er voldoende of kabbelt het alleen maar. Alle op of aanmerkingen zijn zinvol. Daardoor wordt het verhaal alleen maar beter. Kritisch lezen en opbouwende feedback geven is intensief. Een verhaal wordt nooit afgekraakt, maar wil je het verhaal publiceren in boekvorm, dan zal je iets met de feedback moeten doen. Want uiteindelijk kan de uitgever het verhaal niet goed genoeg vinden. Dan zou je het in een hoek kunnen smijten, maar je kunt er zelf ook nog eens kritisch naar kijken en schaven, schuren, slijpen, schrappen en herschrijven en daarna opnieuw ter beoordeling insturen. Ja, een boek schrijven is een lang proces. Maar dat is juist zo boeiend en je leert er heel veel van. Ik vind het fijn om  deel uit te maken van zo'n schrijfgroep. Schrijven is een eenzame bezigheid en soms weet je niet meer hoe het verhaal verder gaat. Als je vastloopt kun je advies vragen in de groep.
Ik ga snel aan de slag. De hoofdstukken 19, 20 en 21zijn aan de beurt om te bewerken. Vanmiddag gaan ze naar de groepsdeelnemers voor feedback. Die krijgen een week de tijd om mijn fragment en de fragmenten van de andere groepsleden van feedback te voorzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten