zaterdag 15 november 2014

Intocht van Sinterklaas


 

Ik hoor een fluit. Is dat de stoomtrein? Deze fluit herken ik niet. Hij klinkt anders. Onlangs is er een nieuw locomotief in gebruik genomen. Dat zou het kunnen zijn. Maar waarom fluit hij constant met hele korte tussenpozen? De stoomtrein fluit alleen bij nadering van een onbewaakte overweg en die zijn er niet zoveel.

Dan gaat er een lichtje op. Dat moet de stoomboot zijn. Sinterklaas komt vandaag aan in ons land. Met zijn Pieten, al dan niet zwart, gekleurd, met roetvegen of wit. Of nog erger als Kaaspiet of Stroopwafelpiet. We zullen zien wat al die kritiek op de zwarte Pieten voor invloed heeft gehad. Ondertussen zit ik met een stop in de meterkast die iedere keer eruit knalt. Ik kan nu niet naar de intocht van Sint kijken op mijn grote tv scherm want die doet het niet door de stroomstoring. Ik heb nog een tv, een oudje met een wat geblurried scherm en daar zal ik het mee moeten doen. Ik moet de intocht zien want ook als volwassene voel ik de kriebel van weleer.
Ik turf de keren dat ik de stoomfluit hoor. De windrichting is mijn kant op. Daardoor lijkt het alsof de stoomboot vlakbij mijn huis aankomt. Vandaar de verwarring met de stoomtrein die bijna achter mijn huis langs gaat. 25 keer hoor ik de fluit en dan wordt het stil.
Sinterklaas is aangekomen, tieralalali, tieralala.
Ik zit thuis en wacht op de aankomst op tv. Lekker warm bij de kachel die ik voor de gelegenheid heb aangestoken. Lekker veel roet in de schoorsteen om de kleur van Piet goed zwart te houden. Oh nee he! Het begint te regenen. Worden alle Pieten wit. Krijgen de tegenstanders toch hun zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten