dinsdag 10 september 2019

Pianoperikelen

Ik heb een oud elektronisch orgel in huis staan, minstens 40 jaar oud. Kleinzoon mag er naar hartenlust op rammen. Als het orgel het begeeft gaat hij weg. Ik heb er toen op leren spelen, maar ben er niet verder mee gegaan. Het gevolg is dat ik alleen maar hele simpele liedjes kan spelen en dan nog niet eens foutloos.
Toch bleef het altijd sluimeren om goed piano te leren spelen. Ik volgde een tekenworkshop waar ook een piano en zanglerares aanwezig was. Ik sprak mijn wens uit en nu volg ik bij haar lessen. Ik heb net mijn tweede les gehad en zij constateert dat ik veel af moet leren. Ik speelde de akkoorden met mijn linkerhand en de melodie met mijn rechterhand. Nu blijkt dat het op piano precies andersom moet. Dat brengt in mijn hersenen iets teweeg hoor. Het automatisme moet gereset worden.
Ik kan zingen, dat heeft de lerares gezegd. Ik ben heel muzikaal en dat wist ik al. Het eerste lied wat ik ga zingen mocht ik zelf uitkiezen. Ik koos All of me van John Legend. Maar wat is dat moeilijk. Luisteren naar de begeleiding en meezingen. Ik raakte compleet in de war. Ik leer dit nooit. Te hoog gegrepen? Het gaat lukken zegt de lerares. Maar vooralsnog ben ik gebombardeerd tot het oefenen van vader Jacob, boer er ligt een kip in het water en een twee drie vier hoedje van papier. Akkoorden oefenen en vingerzettingen oefenen. En natuurlijk All of me zingen. Ze heeft het in de juiste toon voor mij ingezongen en begeleidt op de piano en dat met whatt's app toegestuurd. Vooral geduld moet ik hebben, veel oefenen en inzingen alsof ik op een trompet blaas om mijn keelspieren soepel te maken.
Het liefst zou ik nu al perfect willen spelen, maar helaas. Gewoon bij het begin beginnen. Mijn doel is om met Kerstmis kerstliedjes te zingen en te spelen. Lijkt me heel gezellig.
Dochter en schoonzoon spelen allebei ukelele. wie weet kunnen we ooit iets samen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten