vrijdag 16 oktober 2009

zwart

Ik draag graag zwarte kleding en vaak wordt gezegd: “Doe eens iets anders aan, zwart is zo somber.” Meestal draag ik jeans met daarop iets zwarts en soms daaronder iets gekleurds.
Maar als ik iets belangrijks moet doen, ben ik in het zwart. Kleuren maken me dan onzeker. Nu lees ik iets over de kleur zwart en dat is boeiend. Het bevestigt dat ik gewoon zwarte kleding kan blijven dragen tot in lengte van dagen. Het dragen van zwarte kledingwil zeggen: ‘Ik ben jong, ik ben bereidwillig en ik heb alles onder controle.’ Alleen kan alles onder controle ook betekenen dat je dingen voor jezelf houdt en dat klopt bij mij wel een beetje.
En als je alleen zwart draagt zonder het met kleur af te wisselen dan wil dat zeggen dat er iets ontbreekt in je leven.
De positieve sleutelwoorden van zwart zijn: sterk in positieve zin, creatief, idealistisch, rijk zonder dat iemand het weet.
De negatieve sleutelwoorden zijn daarentegen: dodelijk sterk, lastig, superieur, wanhopig, geremd. Maar dat bespeur ik echt niet bij mezelf, hoogstens dat ik af en toe geremd ben.
De positieve sleutelwoorden kloppen wel en vooral dat rijk zijn. Want ik ben rijk met alles wat het leven me brengt; mijn kinderen en kleinkinderen, maar ook lieve mensen om me heen. Zelfs de dood van Charl heeft mijn leven verrijkt , hoe gek het misschien ook klinkt. Het verdriet is nar de achtergrond geschoven. Ik heb mezelf weer leren kennen, ben op mezelf aangewezen, moet een eigen leven opbouwen en dat lukt me heel aardig. Laat mij maar lekker door het leven fladderen in mijn zwarte outfit. En als ik daarbij dan ook nog zwarte sieraden draag dan wil dat zeggen: ‘Ik heb verborgen mogelijkheden.’ En ik weet zeker dat die op een dag tevoorschijn zullen komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten