donderdag 15 oktober 2009

mijn droom

Een inkijkje in het leven van Liam????

Ik word wakker uit een droom. Ik zit op de fiets. Kirsten heeft een bakfiets en daarin zit Liam. We rijden door het park en ook Charl fietst mee. In de buurt woont een vriendin en we besluiten even bij haar langs te gaan. Ik bel aan en de vriendin doet verbaasd open. Ik zeg dat we haar kennis willen laten maken met Liam. Ze heeft hem nog nooit gezien. De deur houdt ze op een kier open en ze stottert een beetje, weet niet zo goed wat ze moet zeggen. Een warm welkom is het in ieder geval niet. Kirsten keert de bakfiets om, want ze heeft allang door dat we niet gelegen komen. Ik voel me erg ongemakkelijk, twijfel wat ik moet zeggen en zeg alleen maar gedag. We fietsen snel achter Kisten aan.
Ineens sta ik in een grote hal. Kirsten en Charl zijn nergens te bekennen. Er wordt gevolksdanst. Liam rent op zijn korte beentjes naar dansende kinderen. Jaren terug was ik lid van een volksdansvereniging en van alle kanten hoor ik: “Leuk dat je er bent.” Ik was alleen niet van plan naar een volksdansvereniging te gaan. Ik loop naar de dansende kinderen. Ik hoor zeggen: “Ik weet niet of we plaats hebben voor Liam. Kinderen met Downsyndroom hebben altijd de neiging om weg te lopen en dat kunnen we niet hebben.” Ik zeg niks en ren achter Liam aan die allang weer iets anders gevonden heeft. Hij stapt een lift in. Ik ben nog net op tijd om erbij in te stappen. Als hij er weer uit wil stappen verandert hij ineens in een golden-retrieverpup die alleen maar geknuffeld wil worden. Ik pak hem op en houd hem dicht tegen me aan. Als we op de juiste plek uitstappen verandert de pup weer in Liam en springt uit mijn armen.
We staan in de grote hal van het ziekenhuis. Op dat moment word ik wakker. Wat wil deze droom me zeggen? Ik zak weer in slaap en de droom gaat verder. Nu is Liam buiten en iedereen vindt hem lief en wil hem knuffelen. Liam vindt alles goed en is erg gul met zijn lachjes.
Ik wil helemaal niet uit deze droom wakker worden en toch gebeurt het. Ik heb het gevoel dat ik een inkijkje in zijn leven heb gedroomd. Ik denk dat deze droom wil zeggen dat het moeite zal kosten de juiste plek voor Liam te vinden. De een zal hem wel accepteren, de ander niet. Maar met zijn blije uitstraling zal Liam zich goed door het leven heen slaan. Hij zal veel aandacht nodig hebben. Het is een kind met een hoog knuffelgehalte. Maar wat doet Charl in mijn droom. Zou het een teken zijn dat hij Liam altijd zal steunen en begeleiden vanuit gene zijde?
En het ziekenhuis? Ik zie alleen maar een hal en verder niks. Voorlopig zal hij in het ziekenhuis onder controle blijven. Hij krijgt begeleiding in zijn motorische ontwikkeling, in de spraakontwikkeling en zijn oogjes worden regelmatig gecontroleerd. Dat is alleen maar goed.
Als ik mijn ogen weer even sluit, zie ik hem weer blij door mijn droom heen huppelen.
Hij komt er wel de kleine man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten