zaterdag 3 oktober 2009

Merel


De merel die je in de linkerbalk op de website ziet staat symbool voor iets.
In de dagen nadat mijn moeder tien jaar geleden overleed, floot er steeds een merel in onze buurt. Dat was heel vreemd want in december hoor je geen merels meer fluiten. Dat gebeurt alleen in het voorjaar. Dagen lang tot na de begrafenis zat de merel 's nachts in een boom in de tuin van mijn zus. Later zat hij regelmatig bij het graf.
Toen Charl zijn einde naderde, hoorden we een merel fluiten. Het was in juli, vroeg in de ochtend bij het eerste ochtendlicht. Ik kon aan Charl merken dat hij de merel ook hoorde. Ik zei tegen hem: "Hoor je de merel? Als je geroepen wordt, mag je gaan. We laten je gaan, het is goed zo." Met dikke tranen hebben we hem los gelaten en hij ging. Het werd heel erg stil. Aan zijn leven was een einde gekomen.
Op zijn grafsteen zit nu een merel. Hij houdt de wacht op zijn graf.

1 opmerking:

  1. Deze week liep ik s'nachts rond 12 uur met de hond een rondje. Hoor ik een vogel prachtig fluiten. Vloog voor me uit van boom tot boom.
    Ik dacht even dat het een nachtegaal was, maar in het licht van een lantaarnpaal, bleek het een mooie merel, een mannetje. Vanavond ging ik Googlen of een merel wel eens s'nachts zo fluit, kom ik uit op deze blog. Wellicht wilde de merel er voor zorgen dat ik je prachtige bericht hier kon lezen...... Geniet van het leven, groet, John

    BeantwoordenVerwijderen