vrijdag 18 december 2020

 Het is een tijd geleden dat ik iets schreef. Zoveel gebeurt er niet door alle beperkingen die er zijn. Ik zit veel thuis waar ik me overigens uitstekend kan vermaken. Ik ben in de afrondende fase van twee manuscripten, een kinderboek en een voor volwassenen. Twee verschillende genres. De uitgever vindt dat ik een geweldige kinderboekenschrijfster ben. Ik heb een rijke fantasie en kan dat omzetten in kindertaal. Maar vaak is het moeilijk om een kinderboek bij kinderen onder de aandacht te brengen. Ik zou zo graag willen dat kinderen mijn boeken lezen, Ik heb al zoveel mooie reacties gehoord. Neem nou reus Gigantus uit Reizende poefjes. Hij doet allemaal dingen die kinderen leuk vinden. Of de albatros uit De lamp, de sneeuwbol en het kompas, een reuzenvogel die kan praten en verliefd wordt op het meisje Polleke. En Noek, een jongetje met het Syndroom van Down die als zijn grootste knuffel een veter heeft in regenboogkleuren en altijd op onderzoek uitgaat met grote gevolgen. Of in het verhaal Juf Zebrahoed, wat overigens ook een luisterboek is, waar een zebra op de savanne in Afrika door de bliksem wordt getroffen en verandert in een mens. Zij wordt kinderjuf op de regenboog, waar een familie woont op de kleurenbanen. 

Kinderen zijn gek op avontuur, magie en spanning. Het vierde kinderboek Juf Zebrahoed heeft heimwee verschijnt begin 2022. Reizende poefjes en De lamp, de sneeuwbol en het kompas vormen een tweeluik met als hoofdpersonen Pol en Polleke Grasspriet en hun oma. Juf Zebrahoed wordt ook een tweeluik met als hoofdpersonen Juf Zebrahoed, Mars Regenboog en de draak Draka.

Ik ben trots op deze boeken. Mijn dochter heeft de omslag en de tekeningen gemaakt voor de Pol en Polleke boeken. Voor Juf Zebrahoed maakte ikzelf alle tekeningen.

Naast de kinderboeken schrijf ik voor volwassenen. De uitgever heeft haar bedenkingen. En ik moet eerlijk zeggen dat het schrijven van een kinderboek mijn onuitputtelijk fantasie laat borrelen. Een tweestrijd dus. Wat ga ik doen. Even dacht ik: ik stop met schrijven en ga me werpen op tekenen, want dat doe ik ook heel graag. Op Facebook heb ik al het een en ander laten zien. Juf Zebrahoed heeft heimwee is het eerst manuscript wat af moet, dan volgt het tweede manuscript waar nog heel veel werk aan is. In deze periode heb ik veel tijd om er mee aan de slag te gaan. Ik kreeg een peptalk van de uitgever en dat geeft me moed.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten