donderdag 12 december 2019

Een kijkje in de keuken van een schrijver.

Schrijven doe ik al mijn hele leven. Dagboeken vol. Ik bewaar ze in een prachtige beschilderde kist door mijn opa beschilderd. Vroeger deed deze kist dienst als speelgoedkist. Mijn hele leven zit erin.
Ik ben pas serieus gaan schrijven toen ik me aanmeldde bij schrijven in Hoorn, opgezet door Elly Godijn. Het was de bedoeling om in een groep korte verhalen te schrijven, elkaars verhalen te lezen en feedback te geven. Soms pittige feedback , maar altijd positief en opbouwend bedoeld.  De verhalen hadden een thema en dat werd ook de titel van de bundel waarin de verhalen gepubliceerd werden. 
Korte verhalen schrijven vind ik leuk. Na de eerste bundel volgden er meer. Ik zit nu zo’n vijf jaar in de stal van Godijn Publishing en wilde graag een eigen boek schrijven. Ik begon in een groep met mensen die bezig waren met het schrijven van een boek . Na een poosje liep ik vast. Ik wist niet goed hoe het verhaal verder moest. Ondertussen schreef ik ook een verhaal voor kinderen. Mijn kleinkinderen inspireerden mij met hun verhalen. Elly Godijn vond mij meer een kinderboekenschrijver. Het boek voor volwassenen legde ik aan de kant en ik besloot een kinderboek te schrijven. Dankzij mijn kleinkinderen en mijn rijke fantasie resulteerde dat in twee kinderboeken; Reizende poefjes en De lamp, de sneeuwbol en het kompas. De boeken zijn spannend, avontuurlijk en magisch. Mijn derde kinderboek Juf Zebrahoed wordt 25 januari 2020 gelanceerd.
Schrijven is mijn passie. Als ik schrijf heb ik speciale achtergrondmuziek aanstaan. Er branden kaarsjes en ik brand wierook van Aartsengel Gabriel. Deze Aartsengel stimuleert je brein, je onderbewustzijn en geeft helderheid, zodat er mooie woorden op papier komen. Het klinkt misschien zweverig. Maar ik geloof in de hulp van engelen, want het verbaast me iedere keer weer wat ik op papier schrijf, alsof het niet van mijzelf is.
Als alles op papier staat, gaat het de laptop in, terwijl ik de fouten eruit haal en zinnen herschrijf. Het is iedere keer weer fijn als het hele manuscript na alle feedback en eindredactie opgemaakt wordt om gedrukt te worden. En dan begint het wachten op de lancering, wat een groot feest is.
Je kunt mij vinden op facebook. Ik heb een facebookpagina Reizende poefjes en andere verhalen waar je mijn schrijfproces kan volgen.
Toch hoop ik ooit mijn boek voor volwassenen te voltooien, want ik ben nog lang niet uitgeschreven. En mijn plan is om minstens 100 jaar te worden. Dus ik heb nog alle tijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten