woensdag 18 december 2019

December

De decembermaand vind ik een emotionele maand door alle dingen die voorbij zijn. Daarbij denk ik aan Sinterklaas en hoe we dat altijd vierden, de kerstdagen die anders zijn dan anders, oud en nieuw door de afwezige dierbaren die je nooit meer een gelukkig nieuwjaar kan wensen. En ook nog de sterfdag van mijn moeder. Tjonge, wat was dat heftig. Nu ik dit schrijf, voel ik de emoties extra sterk. Ze is overleden net voor de eeuwwisseling. Ik denk nog vaak aan haar, hoe ze was, wat ze deed. Toch zijn er nog heel veel vragen waar ik nooit een antwoord op krijg. En het verlies van mijn man wat nog heftiger was.
Zoals alles was, zal het nooit meer zijn. Toch kijk ik vooruit naar alles wat er nog wel is. En dat is veel.
Ik heb het drukker dan ooit en juist in deze decembermaand is dat fijn. Het geeft veel afleiding en er is nauwelijks tijd om te somberen. Er is een plekje in mijn hart of ziel waar het gemis van dierbaren altijd voelbaar is en juist in deze maand is het gevoel extra sterk.
Nog even, dan gaan de dagen weer lengen. Dan leef ik naar het voorjaar toe. Een heel nieuw jaar ligt voor ons. Ik ga er het beste van maken. Er staan mooie dingen te gebeuren en daar ga ik extra van genieten. Maar eerst komt Kerstmis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten