zondag 18 december 2011

Oost west, thuis best


18 dec. 2011

Het is al weer bijna een jaar geleden dat ik in Berlijn was. Ik dacht daar de kerstdagen gezellig door te brengen met een groep mensen. Maar wat voelde ik me eenzaam. Het was een enorme teleurstelling. Ik had beter thuis kunnen blijven. Ook daar zou ik alleen zijn omdat de kinderen andere plannen hadden met Kerstmis. Maar in een vertrouwde omgeving was het beter te behappen geweest.
Dit jaar blijf ik thuis en probeer tussen de bedrijven door het huis kerstklaar te maken. Want ook al ben ik vaak alleen thuis, de kerstboom met de lichtjes en sfeervolle kerstmuziek op de achtergrond maken een hoop goed. Het maakt emoties los, herinneringen aan de tijden van weleer. De vele mooie kerstdagen die we samen met het gezin gevierd hebben toen Charl nog leefde. De vele kerstperiodes die we in de sneeuw doorbrachten. Ook al hield ik niet van sneeuw, we waren samen en dat was het allerbelangrijkste. Die tijd komt niet meer terug.
Dit jaar kijk ik uit naar Kerstmis, heb voldoende kerst dvd’s voor de moeilijke momenten.
Op tweede kerstdag zullen we allemaal samen zijn, liedjes zingen bij de kerstboom en misschien een klein cadeautje uitpakken. We zullen samen gezellig eten en Charl zal zeker genoemd worden. We zullen herinneringen ophalen, de kleintjes zullen vol verwondering luisteren naar de verhalen over opa, hoe gek hij met ze deed en hoe hij op zijn geheel eigen wijze boekjes aan hen voorlas. Ja, deze Kerstmis zal warm en liefdevol worden.
Oost west, thuis best. Ik ga niet meer weg met kerstmis. Warmte, liefde en vrede zal je in jezelf moeten vinden, dan kun je het ook uitstralen. En waar vind je het beter dan op een plek waar je je veilig voelt en thuis?
Voor iedereen alvast een heel mooi kerstfeest met veel liefde, warmte, saamhorigheid en mooie herinneringen aan dierbaren die zijn heengegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten