dinsdag 22 juni 2010

Midzomernacht


Het is zes uur in de ochtend. Het was een korte nacht maar niet omdat het de langste dag was, maar omdat ik te laat naar bed ben gegaan. Ik heb tekort slaap gehad. De zon schijnt al en de hemel is onbewolkt. Het gaat een mooie dag worden. Het is zomer.

Midzomernacht heeft voor mij een speciale betekenis. Ooit speelde ik in het toneelstuk Midzomernachtdroom van William Shakespeare. Ik danste in het ballet en had de rol van elf Mosterdzaad. Ik mocht drie woorden zeggen tegen de ezel en hem tegelijkertijd achter de oren krabben. Ondertussen was ik hopeloos verliefd op hoofdrolspeler Puck, maar hij zag me niet staan. Oberon vond ik ook heel aardig en als ik niet hoefde te dansen mocht ik bij Oberon in de coulissen staan in mijn elfentutu onder zijn warme mantel. Toppunt van romantiek.
Midzomernacht heeft iets magisch. De zomer is echt begonnen en de dagen gaan weer korter worden op weg naar de winter. Al jaren droom ik ervan tijdens de midzomernacht op te blijven met allemaal dierbare mensen om me heen en het feestelijk te vieren. Het is er nooit van gekomen. Altijd was er wel iets waardoor het niet van de grond kwam. Even leek het te gaan lukken toen mijn man en ik een cruise gingen boeken naar ScandinaviĆ«. Super de luxe op een schip naar de Noordkaap. Mijn man was al ziek, maar varen op zo’n schip zou voor hem prima te doen zijn. Het heeft niet zo mogen zijn. De cruise werd geannuleerd. Het ging bergafwaarts met hem en korte tijd daarna is hij overleden.
Iedere keer als ik iets over midzomernacht hoor of lees gaat het kriebelen. Zodra het voorbij is, is het echt zomer en sta ik aan de vooravond van mijn verjaardag. Eerst mijn zus. Zij zou vandaag jarig zijn geweest. Ze is drie maanden terug overleden. Lang geleden was zij mijn verjaardagscadeautje. Mijn verjaardag wordt niet meer uitbundig gevierd. De glans is er vanaf. Het is bijna een dag als alle andere met dit verschil dat ik weer een jaar ouder ben. Ik zal denken aan de dierbare overledenen en ze vreselijk missen. Het leven gaat verder en wie er wil komen om me te feliciteren is welkom. Want ik ben wel blij met dat jaartje ouder. Voor velen onder ons is er geen jaartje ouder meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten