zondag 14 juni 2009

tuinvogels

Het valt me op dat er steeds meer kauwen in woonwijken te vinden zijn evenals eksters en vlaamse gaaien.
Een aantal jaren lang nestelden spreeuwen onder de dakpannen bij de dakgoot. De tuin werd bevolkt door mussen, koolmezen, merels, lijsters, boomkruipertjes en zelfs een ijsvogel vond onze tuin prettig. De vogels zijn weg en de plekjes onder de dakpannen zijn ingenomen door kauwen. Zij slepen van alles naar het nest. Dagenlang wapperde er een plastic supermarkttas over de rand van de dakgoot. Ook zijn de twee katten van de nieuwe buren er mede schuldig aan dat de tuin zo stil is. Vanaf afstand hoor ik de merels fluiten en een enkele keer komt er 's avonds een merel in het voederhuisje kijken of er nog iets te eten valt. Een keer zijn er kauwen massaal op het voederhuisje gevlogen waardoor het met een flinke klap omviel.
Vanmorgen werd ik al vroeg wakker. Vorig jaar nog genoot ik intens van het gratis vogelconcert door talloze merels en enkele lijsters. Ik zette er zelfs het raam wijd voor open om het goed te kunnen horen. Geweldig! Maar nu hoor ik alleen maar het vreselijkie geluid van de kauwen die bij mij in de perenboom zijn gaan zitten. Het geluid maakt me nerveus en doet me denken aan heksen en andere angstaanjagende wezens. Waar is mijn lieflijke tuin met veel gekwinkeleer gebleven?" Ik ga uit bed, doe het raam verder open en maak met veel bombarie een ksssst geluid. De kauwen vliegen op maar zodra ik weer in bed lig, beginnen ze weer met hun herrie. Waarom gaan ze niet naar het park zodat alle andere tuinvogels weer gezellig terug kunnen komen? Ik trek het dekbed over mijn hoofd en probeer nog wat uit te slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten