zaterdag 7 maart 2020

Merklap

In de vorige eeuw werden er veel merklappen gemaakt. Ik leerde al vroeg borduren. Deze merklap maakte ik voor mijn ouders, voor hun 12 1/2 jarig huwelijk. Ze mochten er niets van weten. Ik zat uren op mijn kamer te borduren. Het was een hele klus. Ik was toen tien jaar oud. Mijn creativiteit zat er dus al vroeg in.Op de merklap zie je druivenranken, die staan voor vruchtbaarheid.Het gezin is afgebeeld op de boot, ieder met zijn eigen geboortejaar. We hadden een hond en een kat en drie parkieten in een kooi. De schillenboer kwam altijd langs met paard en wagen.De kerk staat voor het geloof.Je ziet het huisnummer de hoorn van het wapen van Hoorn en drie meisjes die touwtje springen, drie zussen.Het huis met de trapgevel beeldt uit waar mijn ouders woonden toen ze net getrouwd waren. Die twee bomen betekenen de straat waarin ik later woonde.
Ik vond deze merklap weer toen ik iets aan het zoeken was. Hij krijgt nu een ereplekje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten