woensdag 11 december 2013

Schrijfgroep 2013-2014

11-12-‘13
 
Schrijven is mijn passie en ik probeer er zoveel mogelijk tijd voor vrij te maken. Zo gebeurde het dat ik me aansloot bij een schrijfgroep na een oproep in de krant. Door het schrijven van een proeftekst werd ik toegelaten. Ik kende niemand en was nieuwsgierig naar de schrijftalenten. Een eerste kennismaking met de leden was aftastend. De gang van zaken werd doorgesproken. Het doel van de groep is een mooie verhalenbundel uitgeven. Er werd een thema gekozen. Eenieder zou het op zijn eigen manier uitwerken. Dan zouden vervolgens de teksten tijdens de maandelijkse bijeenkomsten besproken worden nadat alles in de voorafgaande week geredigeerd was door de leden. Een hele klus.
Gisteren was er weer een bijeenkomst. De teksten waren met aandacht gelezen en voorzien van opbouwend commentaar. In de loop der maanden zie je een tekst groeien, boeiender worden. Ontroerend, bizar, spannend en verrassend zijn enkele trefwoorden die een tekst bijzonder maken. Je komt tijdens het redigeren ook gekke foutjes tegen waar je om moet grinniken zoals: ze trok zich op aan de jas van de kraag in plaats van de kraag van de jas. Of… er werd een katheder ingebracht bij iemand die een operatie moest ondergaan. Een katheder is een spreekgestoelte. Zie je het al voor je hoe zo’n groot gevaarte in een lichaam naar binnen gebracht wordt? Het moet natuurlijk een katheter zijn, een urineslang. Vaak lees je over zulke foutjes heen. Door veel mensen de tekst te laten lezen komen de fouten wel boven water.
Positief commentaar wordt er gegeven waardoor je tekst aan kracht wint als je iets met het commentaar doet. Deze schrijfgroep inspireert me, motiveert me, zet me aan tot schrijven, leert me niet te snel tevreden te zijn, laat me kritisch lezen. Een tekst kan altijd beter.
Met elkaar komen er mooie dingen tot stand. De groep biedt vertrouwen en respect en daardoor durf je jezelf te openen en komt de woordenstroom op gang.
Ik ben er van overtuigd dat er een zeer bijzondere verhalenbundel tot stand gaat komen. Najaar 2014 wordt hij uitgegeven.

1 opmerking: