woensdag 2 september 2009

Marken

Ik heb een geweldig idee voor de tricotpoppen die ik maak. Het is geen origineel idee, maar ik wil het toch uit gaan proberen. Wat het idee precies is, laat ik zien als ik het uitgewerkt heb.
Ik heb speciale stoffen nodig, met een vintage uitstraling.

Op internet speur ik naar zaken die deze stoffen verkopen. Er zijn er een paar in Friesland en Drenthe, maar dat is me net even te ver. Om naar die winkels te gaan moet ik een hele dag uittrekken en het zou nog beter zijn om er iets anders leuks aan vast te koppelen.
Op het voormalige eiland Marken is ook een stoffenzaak met vintage stoffen, lees ik in de krant. Nu fascineert het leven op Marken me altijd. De huisjes stralen iets uit waardoor je meer van het leven op een eiland wil weten. Ik kan me nog goed herinneren dat de palen waarop de huizen gebouwd zijn zichtbaar waren. Het woongedeelte van de huizen lag daardoor hoger, zodat de huishoudens beschermd werden tegen hoog water. Maar door de afsluitdijk zijn eb en vloed verdwenen waardoor hoog water verleden tijd is. Onder de huisjes zijn nu bergruimtes gebouwd. Klederdracht zie je bijna niet meer. Alleen met Koninginnedag en de havenfeesten komt de bijzondere kleding weer te voorschijn. De gemeenschap is hecht en er zijn bepaalde regels waaraan je je te houden hebt.
Ik besluit naar Marken te gaan over de kronkelige dijk. Ik parkeer mijn auto op de grote parkeerplaats. Het hele gebied is autovrij, maar het oude centrum is zo klein dat alles makkelijk te belopen is. Al snel vind ik de stoffenzaak in buurtje 11. Maar de zaak is dicht. Alles is donker. Misschien is de eigenares wel lunchen. Dat ga ik ook maar doen aan de haven. Het is te fris om buiten te zitten. Binnen is het aangenamer.
Ik vraag wanneer de stoffenzaak open is. Hij blijkt altijd open te zijn, dus na de lunch zal ik waarschijnlijk meer geluk hebben.
Helaas, de winkel is nog steeds dicht. Ik loop verder en kom bij een soort van winkel van Sinkel. Ook hier liggen wat stoffen, maar niet wat ik zoek. Ook daar vraag ik wanneer de stoffenzaak open is. “Is hij niet open, wat raar, hij is altijd open. Ik zal wel even bellen.” Ik luister het gesprek af. “Wat erg voor je. Wanneer komt de dokter? Drie uur? Ik kom straks even bij je langs.” Einde telefoongesprek. De winkelmevrouw zegt dat haar vriendin ziek is en dat haar zus, die haar altijd vervangt in de winkel, met vakantie is. Dus de winkel blijft even dicht. Jammer, maar in ieder geval een reden om weer naar Marken terug te gaan.
En dat is absoluut geen straf. Volgende keer ga ik eerst naar Volendam en dan met de boot naar Marken. Zo’n tocht is ook zeker de moeite waard. Je mag zelfs de fiets meenemen. Op Marken kun je het hele eiland rond fietsen. Wandelen kan trouwens ook. Dan kom je bij het paard van Marken uit, de wereldberoemde vuurtoren waar ’s winters wel een enorme laag kruiend ijs tegenaan ligt.
Ik loop weer terug naar de auto. Het is gaan miezeren. Jammer dat ik niet heb kunnen kopen wat ik wilde, maar toch is het geen verloren tijd. Marken is de moeite waard om te bezoeken.

1 opmerking:

  1. Wat een leuk stukje.De vrouw in kwestie is mijn moeder: nooit ziek en altijd aan het werk. Inmiddels is zij weer uit het ziekenhuis en is mijn tante weer terug van vakantie. MOcht je langs willen komen, bel dan even (0299-601355). Dan is er vast iemand die de deur van het bijna 100jarige winkeltje voor je open wil doen. Een winkeltje dat altijd door vrouwen is "bemand".
    Groetjes Adinda

    BeantwoordenVerwijderen